Statut povodňového orgánu kraje

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

[Úvodní stránka]  Organizační část > Organizace povodňové ochrany >

Statut povodňového orgánu kraje

(1)Povodňovým orgánem Kraje Vysočina v období mimo povodeň je Krajský úřad Kraje Vysočina podle § 77 odst. 2 písm. c) zákona 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vodní zákon“).

(2)Povodňovým orgánem Kraje Vysočina po dobu povodně je Povodňová komise Kraje Vysočina (dále jen „Komise“) podle ustanovení § 77 odst. 3 písm. c) vodního zákona.

(3)Povodňový orgán kraje je podřízen ústřednímu povodňovému orgánu.

(4)Komise je součástí systému krizového řízení Kraje Vysočina. Pokud dojde v době povodně k vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „krizový zákon“), stává se Komise součástí Krizového štábu Kraje Vysočina (podle § 39 odst. 2 krizového zákona) zřízeného podle nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 a § 28 krizového zákona. Komise v takovém případě pokračuje ve své činnosti jako odborná pracovní skupina Krizového štábu Kraje Vysočina. Při výkonu práv a povinností povodňového orgánu za krizového stavu postupuje Komise přiměřeně dle § 80 vodního zákona.

(1)Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Řízení ochrany před povodněmi zahrnuje přípravu na povodně, řízení, organizaci a kontrolu všech příslušných činností v průběhu povodně a v období následujícím bezprostředně po povodni, včetně řízení, organizace a kontroly činnosti ostatních účastníků ochrany před povodněmi. Povodňové orgány se při své činnosti řídí povodňovými plány.

(2)Povodňový orgán kraje (Komise) může v době povodně činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečení řízení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platného povodňového plánu kraje s tím, že v takovém případě neprodleně uvědomí dotčené osoby. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu.

(3)K operativnímu plnění úkolů si Komise vytváří pracovní štáb.

(4)Orgány státní správy a jiné správní orgány jsou povinny povodňovým orgánům pomáhat na jejich výzvu při zajišťování řízení ochrany před povodněmi.

(5)Povodňový orgán nižšího stupně může požádat Komisi o převzetí řízení ochrany před povodněmi v případě, že vlastními silami není schopen tuto ochranu zajistit.

(6)Komise převezme řízení ochrany před povodněmi a po jejím převzetí oznámí příslušným nižším povodňovým orgánům datum a čas převzetí, rozsah spolupráce, ukončení řízení ochrany před povodněmi a provede o tom zápis v povodňové knize.

(7)Nižší povodňové orgány zůstávají dále činné, provádějí ve své územní působnosti opatření podle svých povodňových plánů v koordinaci s Komisí nebo podle jejích pokynů. V takovém případě bude na základě rozhodnutí předsedy Komise vyčleněna kontaktní skupina z členů Komise, pracovního štábu Komise a z fyzických a právnických osob, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi, která zabezpečí řízení povodňové ochrany za povodňový orgán nižšího stupně. K tomu je kontaktní skupina zabezpečena materiálním vybavením Krajského úřadu Kraje Vysočina (dále jen „krajský úřad“).

(8)Povodňový orgán kraje ve svém územním obvodu v rámci zabezpečení úkolů při ochraně před povodněmi dále v období mimo povodeň:

a)potvrzuje soulad věcné a grafické části jemu předložených povodňových plánů správních obvodů obcí s rozšířenou působností (dále jen „ORP“) s povodňovým plánem správního obvodu kraje,

b)zpracovává povodňový plán správního obvodu kraje a předkládá jej ústřednímu povodňovému orgánu,

c)prověřuje připravenost účastníků ochrany podle jejich povodňových plánů,

d)ukládá podle potřeby vlastníkům vodních děl úpravy manipulačních řádů z hlediska povodňové ochrany, podle potřeby i odborná školení povodňových orgánů obcí,

e)organizuje odborná školení a výcvik členů povodňových orgánů obcí s rozšířenou působností a účastníků ochrany před povodněmi,

f)zpracovává souhrnnou hodnotící zprávu o povodni včetně analýzy rozsahu a výše povodňových škod a účelnosti provedených opatření.

(9)Komise jako povodňový orgán kraje ve svém územním obvodu v rámci zabezpečení úkolů při ochraně před povodněmi po dobu povodně:

a)účastní se hlásné povodňové služby na území kraje, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány ORP, Český hydrometeorologický ústav (dále jen „ČHMÚ“) a Ministerstvo životního prostředí,

b)organizuje, řídí a koordinuje opatření na ochranu před povodněmi podle svého povodňového plánu, řídí a koordinuje opatření prováděná povodňovými orgány ORP,

c)vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci své územní působnosti,

d)řídí ve svém správním obvodu ovlivňování odtokových poměrů manipulacemi na vodních dílech v rámci manipulačních řádů; nařizuje mimořádné manipulace na těchto vodních dílech nad rámec schváleného manipulačního řádu po projednání s dotčenými povodňovými orgány ORP ve svém správním obvodu, s příslušnými správci povodí a s povodňovými orgány krajů, jejichž správní obvody mohou být touto mimořádnou manipulací ovlivněny,

e)posuzuje vliv zabezpečovacích prací na vodních tocích a vodních dílech na odtokový režim po projednání se správci vodních toků a vodních děl, které jimi mohou být dotčeny, a koordinuje jejich provádění,

f)vede záznamy v povodňové knize,

g)využívá pro řízení záchranných prací, pro jejich koordinaci se složkami integrovaného záchranného systému a pro spojení s místy záchranných prací operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina (dále jen „HZS“),

h)vytváří pro zajištění činnosti Komise Pracovní štáb, Skupinu evidenčních a dokumentačních prací a Skupinu zapisovatelek/ů.

(1)Komise působí ve složení:

předseda:

hejtman Kraje Vysočina,

místopředsedové:

1. místopředseda – radní Kraje Vysočina pro oblast vodního hospodářství,


2. místopředseda – ředitel HZS,


3. místopředseda – ředitel krajského úřadu,

tajemník komise:

vedoucí oddělení vodního hospodářství krajského úřadu,

členové:

vedoucí odboru životního prostředí a zemědělství (dále jen „OŽPZ“) krajského úřadu,


vedoucí oddělení krizového řízení a bezpečnosti krajského úřadu,


předseda Bezpečnostní komise Rady Kraje Vysočina,


ředitel Krajského ředitelství policie kraje Vysočina,


ředitel Krajského vojenského velitelství Jihlava,


ředitel odboru hygieny obecné a komunální Krajské hygienické stanice kraje Vysočina,


ředitel pobočky Brno ČHMÚ,


ředitel závodu Dyje Povodí Moravy, s. p.,


vedoucí PS 7 Želivka a Sázava Povodí Vltavy, státní podnik,


vedoucí PS Čáslav Povodí Labe, státní podnik.

(2)Členy Komise, které jmenuje její předseda, jsou statutární zástupci orgánů a právnických osob nebo jejich zástupci nebo pověření pracovníci písemně zplnomocnění přijímat rozhodnutí. Členy Komise mohou být jmenováni i další zástupci orgánů a právnických osob potřební pro zajištění plnění úkolů Komise.

(3)Členství v Komisi končí ukončením výkonu funkce či ukončením pracovního nebo služebního poměru.

Pracovní štáb Komise působí ve složení:

vedoucí:

tajemník Komise,

členové:

vedoucí OŽPZ krajského úřadu,

 

zástupce HZS,

 

vedoucí odboru informatiky krajského úřadu,

 

vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu,

 

zástupce Zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina,

 

zástupce Krajského vojenského velitelství Jihlava,

 

zástupce Krajského ředitelství policie kraje Vysočina,

 

zástupce Lesů ČR, s.p., správa toků – oblast povodí Dyje, Brno,

 

tiskový/á mluvčí Kraje Vysočina,

 

vedoucí oddělení krizového řízení a bezpečnosti krajského úřadu,

 

pracovníci oddělení vodního hospodářství OŽPZ krajského úřadu,

 

ředitel pobočky ČHMÚ Brno,

 

vedoucí PS Čáslav – Povodí Labe, státní podnik,

 

vedoucí PS 7 Želivka a Sázava – Povodí Vltavy, státní podnik,

 

ředitel závodu Dyje Povodí Moravy, s. p.

Členové:

pracovníci oddělení vodního hospodářství OŽPZ krajského úřadu,

 

vybraní odborníci z řad zaměstnanců krajského úřadu, ostatních organizací a právnických osob.

Členové:

pracovníci z řad zaměstnanců krajského úřadu (8 zástupců) a ředitelství HZS (3 zástupci).

(1)Komise se schází a jedná podle jednacího řádu, který je jejím vnitřním předpisem a je součástí povodňového plánu.

(2)Komise si může podle potřeby přizvat na zasedání představitele dalších orgánů státní správy a samosprávy a zástupce odborných organizací.

(3)Závěry ze zasedání Komise přijímá formou usnesení, popřípadě doporučení pro představitele územních orgánů v Komisi nezastoupených. V době povodně činí Komise opatření a vydává příkazy k zabezpečení řízení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platného povodňového plánu kraje s tím, že v takovém případě neprodleně uvědomí dotčené osoby. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu.

(4)Místo zasedání Komise je místnost krizového řízení HZS v Jihlavě. V případě potřeby může být zasedání svoláno i do jiného místa.

(1)Pracovní štáb Komise připravuje a předkládá Komisi návrhy na přijetí potřebných opatření, popřípadě zajišťuje provedení těchto opatření.

(2)Vedoucím Pracovního štábu Komise je její tajemník, pokud neurčí předseda Komise jinak.

(1)Řídí práci Komise a odpovídá ústřednímu povodňovému orgánu za její činnost.

(2)V případě nepřítomnosti předsedy tyto práva a povinnosti přecházejí na místopředsedy Komise, podle pořadí 1. místopředseda, 2. místopředseda a 3. místopředseda, pokud neurčí předseda Komise jinak.

(3)Informuje pravidelně ústřední povodňový orgán a podle potřeby i ostatní ústřední a podřízené orgány o vývoji povodňové situace a o provedených opatřeních k ovlivnění povodní.

(4)Jmenuje a odvolává členy Komise v souladu s článkem 3 tohoto statutu na žádost příslušných orgánů nebo organizací.

(5)Stanoví vedoucího a členy pracovního štábu Komise.

(6)Činí neodkladná opatření, hrozí-li nebezpečí z prodlení. Tato opatření předkládá dodatečně Komisi ke schválení.

(7)Žádá o svolání Ústřední povodňové komise a účastní se na vyžádání jejího jednání.

(8)Dává vedoucímu Pracovního štábu Komise pokyny pro jeho činnost.

K zajištění úkolů, souvisejících s ovlivněním průběhu povodní a škod jimi způsobených, může Komise v období, kdy vykonává svou činnost, vyžadovat v rozsahu stanoveném právními předpisy a schváleným povodňovým plánem kraje pomoc Integrovaného záchranného systému a Armády ČR, jakož i pomoc ostatních orgánů, fyzických a právnických osob.

(1)Plánuje technické a organizační zabezpečení činnosti Komise.

(2)V pracovní a v době povodní i v mimopracovní době zabezpečuje příjem informací od operačního a informačního střediska (KOPIS) HZS, ČHMÚ, správců vodních toků a ostatních povodňových orgánů. Na základě rozhodnutí předsedy Komise nebo některého z místopředsedů Komise, zabezpečí další distribuci těchto informací.

(3)Zabezpečuje předávání informací mezi Komisí a Pracovním štábem Komise.

Členové Komise prostřednictvím složek, které zastupují, zajišťují zejména následující činnosti:

1. Krajský úřad

a)zabezpečuje vazbu na orgány státní správy a samosprávy,

b)zabezpečuje ve spolupráci s HZS technické zázemí pro činnost Komise,

c)připravuje podklady pro zasedání Komise.
 

2. ČHMÚ

a)zabezpečuje předpovědní povodňovou službu,

b)vydává upozornění a výstrahy na vznik extrémních hydrometeorologických situací nebezpečných z hlediska vzniku povodní,

c)poskytuje meteorologické a hydrologické informace o vzniku a vývoji povodní pro činnost Komise, zejména informace o srážkách, vodních stavech a průtocích a jejich předpovědi,

d)ve spolupráci se správci vodních toků navrhuje vyhlášení a odvolání stupňů povodňové aktivity.
 

3. HZS

a)přebírá upozornění a výstrahy ČHMÚ a zajišťuje jejich předání určeným členům Komise, povodňovým orgánům ORP a povodňovým orgánům obcí,

b)koordinuje a provádí záchranné a likvidační práce k ochraně životů a majetku,

c)zabezpečuje vazbu na integrovaný záchranný systém,

d)zajišťuje v naléhavých případech nebo při ztrátě běžného spojení vyrozumění členů Komise svými spojovacími prostředky,

e)účastní se předávání informací v rámci hlásné povodňové služby, zejména v případě nezbytného využití náhradních komunikačních prostředků,

f)zabezpečuje v souladu s povodňovým plánem kraje varování a vyrozumění povodní ohrožených objektů,

g)zajišťuje výpomoc při provádění zabezpečovacích prací na vodních tocích a vodních dílech,

h)organizuje zjišťování a označování nebezpečných oblastí, provádění dekontaminací a dalších ochranných opatření,

i)organizuje a koordinuje evakuaci, nouzové ubytování, zásobování pitnou vodou, potravinami a dalšími nezbytnými prostředky k přežití obyvatelstva na území postiženého povodní,

j)organizuje a koordinuje humanitární pomoc.
 

4. Státní podniky Povodí

a)ve spolupráci s ČHMÚ navrhují vyhlášení a odvolání stupňů povodňové aktivity,

b)připravují podklady pro jednání Komise, zejména o aktuální situaci na vodních tocích a vodních dílech a případně zabezpečují vazbu na ostatní povodňové komise,

c)navrhují mimořádné manipulace na vodních dílech pro potřebné ovlivnění odtokových poměrů s dopadem na ucelené povodí,

d)monitorují a vyhodnocují stav a bezpečnost vodních děl.
 

5. Policie ČR

a)zabezpečuje ochranu bezpečnosti osob a majetku,

b)zajišťuje veřejný pořádek a byl-li porušen, činí opatření k jeho obnovení,

c)zajišťuje dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu.
 

6. Armáda ČR

a)zajišťuje provádění záchranných prací vyčleněnými silami a prostředky Armády ČR na území zasaženém povodní,

b)zajišťuje provádění záchranných prací záchrannými a výcvikovými základnami,

c)zajišťuje leteckou techniku Armády ČR k monitorování a koordinaci záchranných prací na území zasaženém povodní.
 

7. Krajská hygienická stanice

a)koordinuje plnění úkolů jednotlivých územních pracovišť hygienických stanic v území postiženém povodní,

b)zajišťuje výpomoc při ochraně zdraví a životů občanů v území postiženém povodní včetně zajištění kontrolních rozborů pitné vody,

c)monitoruje epidemiologickou situaci v celém území a navrhuje potřebná opatření.

(1)Statut v úplném platném znění je veřejně přístupný na webových stránkách Kraje Vysočina.

(2)Změny a doplňky statutu schvaluje Komise.

(3)Tento statut nabývá účinnosti dne 20. 2. 2017.

 

V Jihlavě dne 20. 2. 2017


Jiří Běhounek
předseda Povodňové komise Kraje Vysočina

 

 

 Související odkazy: Povodňové komiseDůležité organizace

Soubor: c_org_statut_pk.htm


Organizační část > Organizace povodňové ochrany > Statut povodňového orgánu kraje

   | tisk | nahoru |

stránka aktualizována: 16.12.2018, publikována: 04.11.2024