<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Organizační část > Organizace povodňové ochrany > Statut povodňového orgánu kraje |
STATUT
Povodňového orgánu Kraje Vysočina
Článek 1
Úvodní ustanovení
(1)Povodňovým orgánem Kraje Vysočina v období mimo povodeň je Krajský úřad Kraje Vysočina podle § 77 odst. 2 písm. c) zákona 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vodní zákon“).
(2)Povodňovým orgánem Kraje Vysočina po dobu povodně je Povodňová komise Kraje Vysočina (dále jen „Komise“) podle ustanovení § 77 odst. 3 písm. c) vodního zákona.
(3)Povodňový orgán kraje je podřízen ústřednímu povodňovému orgánu.
(4)Komise je součástí systému krizového řízení Kraje Vysočina. Pokud dojde v době povodně k vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „krizový zákon“), stává se Komise součástí Krizového štábu Kraje Vysočina (podle § 39 odst. 2 krizového zákona) zřízeného podle nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 a § 28 krizového zákona. Komise v takovém případě pokračuje ve své činnosti jako odborná pracovní skupina Krizového štábu Kraje Vysočina. Při výkonu práv a povinností povodňového orgánu za krizového stavu postupuje Komise přiměřeně dle § 80 vodního zákona.
Článek 2
Činnost povodňového orgánu kraje
(1)Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Řízení ochrany před povodněmi zahrnuje přípravu na povodně, řízení, organizaci a kontrolu všech příslušných činností v průběhu povodně a v období následujícím bezprostředně po povodni, včetně řízení, organizace a kontroly činnosti ostatních účastníků ochrany před povodněmi. Povodňové orgány se při své činnosti řídí povodňovými plány.
(2)Povodňový orgán kraje (Komise) může v době povodně činit opatření a vydávat příkazy k zabezpečení řízení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platného povodňového plánu kraje s tím, že v takovém případě neprodleně uvědomí dotčené osoby. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu.
(3)K operativnímu plnění úkolů si Komise vytváří pracovní štáb.
(4)Orgány státní správy a jiné správní orgány jsou povinny povodňovým orgánům pomáhat na jejich výzvu při zajišťování řízení ochrany před povodněmi.
(5)Povodňový orgán nižšího stupně může požádat Komisi o převzetí řízení ochrany před povodněmi v případě, že vlastními silami není schopen tuto ochranu zajistit.
(6)Komise převezme řízení ochrany před povodněmi a po jejím převzetí oznámí příslušným nižším povodňovým orgánům datum a čas převzetí, rozsah spolupráce, ukončení řízení ochrany před povodněmi a provede o tom zápis v povodňové knize.
(7)Nižší povodňové orgány zůstávají dále činné, provádějí ve své územní působnosti opatření podle svých povodňových plánů v koordinaci s Komisí nebo podle jejích pokynů. V takovém případě bude na základě rozhodnutí předsedy Komise vyčleněna kontaktní skupina z členů Komise, pracovního štábu Komise a z fyzických a právnických osob, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi, která zabezpečí řízení povodňové ochrany za povodňový orgán nižšího stupně. K tomu je kontaktní skupina zabezpečena materiálním vybavením Krajského úřadu Kraje Vysočina (dále jen „krajský úřad“).
(8)Povodňový orgán kraje ve svém územním obvodu v rámci zabezpečení úkolů při ochraně před povodněmi dále v období mimo povodeň:
a)potvrzuje soulad věcné a grafické části jemu předložených povodňových plánů správních obvodů obcí s rozšířenou působností (dále jen „ORP“) s povodňovým plánem správního obvodu kraje,
b)zpracovává povodňový plán správního obvodu kraje a předkládá jej ústřednímu povodňovému orgánu,
c)prověřuje připravenost účastníků ochrany podle jejich povodňových plánů,
d)ukládá podle potřeby vlastníkům vodních děl úpravy manipulačních řádů z hlediska povodňové ochrany, podle potřeby i odborná školení povodňových orgánů obcí,
e)organizuje odborná školení a výcvik členů povodňových orgánů obcí s rozšířenou působností a účastníků ochrany před povodněmi,
f)zpracovává souhrnnou hodnotící zprávu o povodni včetně analýzy rozsahu a výše povodňových škod a účelnosti provedených opatření.
(9)Komise jako povodňový orgán kraje ve svém územním obvodu v rámci zabezpečení úkolů při ochraně před povodněmi po dobu povodně:
a)účastní se hlásné povodňové služby na území kraje, informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány ORP, Český hydrometeorologický ústav (dále jen „ČHMÚ“) a Ministerstvo životního prostředí,
b)organizuje, řídí a koordinuje opatření na ochranu před povodněmi podle svého povodňového plánu, řídí a koordinuje opatření prováděná povodňovými orgány ORP,
c)vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci své územní působnosti,
d)řídí ve svém správním obvodu ovlivňování odtokových poměrů manipulacemi na vodních dílech v rámci manipulačních řádů; nařizuje mimořádné manipulace na těchto vodních dílech nad rámec schváleného manipulačního řádu po projednání s dotčenými povodňovými orgány ORP ve svém správním obvodu, s příslušnými správci povodí a s povodňovými orgány krajů, jejichž správní obvody mohou být touto mimořádnou manipulací ovlivněny,
e)posuzuje vliv zabezpečovacích prací na vodních tocích a vodních dílech na odtokový režim po projednání se správci vodních toků a vodních děl, které jimi mohou být dotčeny, a koordinuje jejich provádění,
f)vede záznamy v povodňové knize,
g)využívá pro řízení záchranných prací, pro jejich koordinaci se složkami integrovaného záchranného systému a pro spojení s místy záchranných prací operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina (dále jen „HZS“),
h)vytváří pro zajištění činnosti Komise Pracovní štáb, Skupinu evidenčních a dokumentačních prací a Skupinu zapisovatelek/ů.
Článek 3
Složení Komise
(1)Komise působí ve složení:
předseda: |
hejtman Kraje Vysočina, |
místopředsedové: |
1. místopředseda – radní Kraje Vysočina pro oblast vodního hospodářství, |
2. místopředseda – ředitel HZS, |
|
3. místopředseda – ředitel krajského úřadu, |
|
tajemník komise: |
vedoucí oddělení vodního hospodářství krajského úřadu, |
členové: |
vedoucí odboru životního prostředí a zemědělství (dále jen „OŽPZ“) krajského úřadu, |
vedoucí oddělení krizového řízení a bezpečnosti krajského úřadu, |
|
předseda Bezpečnostní komise Rady Kraje Vysočina, |
|
ředitel Krajského ředitelství policie kraje Vysočina, |
|
ředitel Krajského vojenského velitelství Jihlava, |
|
ředitel odboru hygieny obecné a komunální Krajské hygienické stanice kraje Vysočina, |
|
ředitel pobočky Brno ČHMÚ, |
|
ředitel závodu Dyje Povodí Moravy, s. p., |
|
vedoucí PS 7 Želivka a Sázava Povodí Vltavy, státní podnik, |
|
vedoucí PS Čáslav Povodí Labe, státní podnik. |
(2)Členy Komise, které jmenuje její předseda, jsou statutární zástupci orgánů a právnických osob nebo jejich zástupci nebo pověření pracovníci písemně zplnomocnění přijímat rozhodnutí. Členy Komise mohou být jmenováni i další zástupci orgánů a právnických osob potřební pro zajištění plnění úkolů Komise.
(3)Členství v Komisi končí ukončením výkonu funkce či ukončením pracovního nebo služebního poměru.
Článek 4
Složení Pracovního štábu Komise
Pracovní štáb Komise působí ve složení:
vedoucí: |
tajemník Komise, |
členové: |
vedoucí OŽPZ krajského úřadu, |
|
zástupce HZS, |
|
vedoucí odboru informatiky krajského úřadu, |
|
vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu, |
|
zástupce Zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina, |
|
zástupce Krajského vojenského velitelství Jihlava, |
|
zástupce Krajského ředitelství policie kraje Vysočina, |
|
zástupce Lesů ČR, s.p., správa toků – oblast povodí Dyje, Brno, |
|
tiskový/á mluvčí Kraje Vysočina, |
|
vedoucí oddělení krizového řízení a bezpečnosti krajského úřadu, |
|
pracovníci oddělení vodního hospodářství OŽPZ krajského úřadu, |
|
ředitel pobočky ČHMÚ Brno, |
|
vedoucí PS Čáslav – Povodí Labe, státní podnik, |
|
vedoucí PS 7 Želivka a Sázava – Povodí Vltavy, státní podnik, |
|
ředitel závodu Dyje Povodí Moravy, s. p. |
Článek 5
Složení Skupiny evidenčních a dokumentačních prací
Členové: |
pracovníci oddělení vodního hospodářství OŽPZ krajského úřadu, |
|
vybraní odborníci z řad zaměstnanců krajského úřadu, ostatních organizací a právnických osob. |
Článek 6
Složení Skupiny zapisovatelek/ů
Členové: |
pracovníci z řad zaměstnanců krajského úřadu (8 zástupců) a ředitelství HZS (3 zástupci). |
Článek 7
Zasedání Komise
(1)Komise se schází a jedná podle jednacího řádu, který je jejím vnitřním předpisem a je součástí povodňového plánu.
(2)Komise si může podle potřeby přizvat na zasedání představitele dalších orgánů státní správy a samosprávy a zástupce odborných organizací.
(3)Závěry ze zasedání Komise přijímá formou usnesení, popřípadě doporučení pro představitele územních orgánů v Komisi nezastoupených. V době povodně činí Komise opatření a vydává příkazy k zabezpečení řízení ochrany před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platného povodňového plánu kraje s tím, že v takovém případě neprodleně uvědomí dotčené osoby. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu.
(4)Místo zasedání Komise je místnost krizového řízení HZS v Jihlavě. V případě potřeby může být zasedání svoláno i do jiného místa.
Článek 8
Pracovní štáb Komise
(1)Pracovní štáb Komise připravuje a předkládá Komisi návrhy na přijetí potřebných opatření, popřípadě zajišťuje provedení těchto opatření.
(2)Vedoucím Pracovního štábu Komise je její tajemník, pokud neurčí předseda Komise jinak.
Článek 9
Předseda Komise
(1)Řídí práci Komise a odpovídá ústřednímu povodňovému orgánu za její činnost.
(2)V případě nepřítomnosti předsedy tyto práva a povinnosti přecházejí na místopředsedy Komise, podle pořadí 1. místopředseda, 2. místopředseda a 3. místopředseda, pokud neurčí předseda Komise jinak.
(3)Informuje pravidelně ústřední povodňový orgán a podle potřeby i ostatní ústřední a podřízené orgány o vývoji povodňové situace a o provedených opatřeních k ovlivnění povodní.
(4)Jmenuje a odvolává členy Komise v souladu s článkem 3 tohoto statutu na žádost příslušných orgánů nebo organizací.
(5)Stanoví vedoucího a členy pracovního štábu Komise.
(6)Činí neodkladná opatření, hrozí-li nebezpečí z prodlení. Tato opatření předkládá dodatečně Komisi ke schválení.
(7)Žádá o svolání Ústřední povodňové komise a účastní se na vyžádání jejího jednání.
(8)Dává vedoucímu Pracovního štábu Komise pokyny pro jeho činnost.
Článek 10
Spolupráce Komise s ostatními orgány, fyzickými a právnickými osobami
K zajištění úkolů, souvisejících s ovlivněním průběhu povodní a škod jimi způsobených, může Komise v období, kdy vykonává svou činnost, vyžadovat v rozsahu stanoveném právními předpisy a schváleným povodňovým plánem kraje pomoc Integrovaného záchranného systému a Armády ČR, jakož i pomoc ostatních orgánů, fyzických a právnických osob.
Článek 11
Tajemník Komise
(1)Plánuje technické a organizační zabezpečení činnosti Komise.
(2)V pracovní a v době povodní i v mimopracovní době zabezpečuje příjem informací od operačního a informačního střediska (KOPIS) HZS, ČHMÚ, správců vodních toků a ostatních povodňových orgánů. Na základě rozhodnutí předsedy Komise nebo některého z místopředsedů Komise, zabezpečí další distribuci těchto informací.
(3)Zabezpečuje předávání informací mezi Komisí a Pracovním štábem Komise.
Článek 12
Zabezpečení činnosti Komise
Členové Komise prostřednictvím složek, které zastupují, zajišťují zejména následující činnosti:
1. Krajský úřad
a)zabezpečuje vazbu na orgány státní správy a samosprávy,
b)zabezpečuje ve spolupráci s HZS technické zázemí pro činnost Komise,
c)připravuje podklady pro zasedání Komise.
2. ČHMÚ
a)zabezpečuje předpovědní povodňovou službu,
b)vydává upozornění a výstrahy na vznik extrémních hydrometeorologických situací nebezpečných z hlediska vzniku povodní,
c)poskytuje meteorologické a hydrologické informace o vzniku a vývoji povodní pro činnost Komise, zejména informace o srážkách, vodních stavech a průtocích a jejich předpovědi,
d)ve spolupráci se správci vodních toků navrhuje vyhlášení a odvolání stupňů povodňové aktivity.
3. HZS
a)přebírá upozornění a výstrahy ČHMÚ a zajišťuje jejich předání určeným členům Komise, povodňovým orgánům ORP a povodňovým orgánům obcí,
b)koordinuje a provádí záchranné a likvidační práce k ochraně životů a majetku,
c)zabezpečuje vazbu na integrovaný záchranný systém,
d)zajišťuje v naléhavých případech nebo při ztrátě běžného spojení vyrozumění členů Komise svými spojovacími prostředky,
e)účastní se předávání informací v rámci hlásné povodňové služby, zejména v případě nezbytného využití náhradních komunikačních prostředků,
f)zabezpečuje v souladu s povodňovým plánem kraje varování a vyrozumění povodní ohrožených objektů,
g)zajišťuje výpomoc při provádění zabezpečovacích prací na vodních tocích a vodních dílech,
h)organizuje zjišťování a označování nebezpečných oblastí, provádění dekontaminací a dalších ochranných opatření,
i)organizuje a koordinuje evakuaci, nouzové ubytování, zásobování pitnou vodou, potravinami a dalšími nezbytnými prostředky k přežití obyvatelstva na území postiženého povodní,
j)organizuje a koordinuje humanitární pomoc.
4. Státní podniky Povodí
a)ve spolupráci s ČHMÚ navrhují vyhlášení a odvolání stupňů povodňové aktivity,
b)připravují podklady pro jednání Komise, zejména o aktuální situaci na vodních tocích a vodních dílech a případně zabezpečují vazbu na ostatní povodňové komise,
c)navrhují mimořádné manipulace na vodních dílech pro potřebné ovlivnění odtokových poměrů s dopadem na ucelené povodí,
d)monitorují a vyhodnocují stav a bezpečnost vodních děl.
5. Policie ČR
a)zabezpečuje ochranu bezpečnosti osob a majetku,
b)zajišťuje veřejný pořádek a byl-li porušen, činí opatření k jeho obnovení,
c)zajišťuje dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu.
6. Armáda ČR
a)zajišťuje provádění záchranných prací vyčleněnými silami a prostředky Armády ČR na území zasaženém povodní,
b)zajišťuje provádění záchranných prací záchrannými a výcvikovými základnami,
c)zajišťuje leteckou techniku Armády ČR k monitorování a koordinaci záchranných prací na území zasaženém povodní.
7. Krajská hygienická stanice
a)koordinuje plnění úkolů jednotlivých územních pracovišť hygienických stanic v území postiženém povodní,
b)zajišťuje výpomoc při ochraně zdraví a životů občanů v území postiženém povodní včetně zajištění kontrolních rozborů pitné vody,
c)monitoruje epidemiologickou situaci v celém území a navrhuje potřebná opatření.
Článek 13
Závěrečná ustanovení
(1)Statut v úplném platném znění je veřejně přístupný na webových stránkách Kraje Vysočina.
(2)Změny a doplňky statutu schvaluje Komise.
(3)Tento statut nabývá účinnosti dne 20. 2. 2017.
V Jihlavě dne 20. 2. 2017
Jiří Běhounek |
Související odkazy: Povodňové komise, Důležité organizace
Soubor: c_org_statut_pk.htm
stránka aktualizována: 16.12.2018, publikována: 04.11.2024